Cara Nak Buat Mail Merge Di Excel

Jika kamu ingin tahu cara Membuat Mail Merge di Excel. Selesai je pilih letter tu korang tekan Next untuk meneruskan step seterusnya.


Cara Menggunakan Mail Merge Untuk Membuat Label Alamat Dengan Excel Dan Word

Ikut steps seperti dalam gambar-gambar di bawah.

. Carilah tempat yang ingin Anda tambahkan informasi kontak mis. Seperti diketahui WPS Office adalah salah satu aplikasi perkantoran gratis yang bisa menjadi alternatif pengganti MS Office yang berbayar. Oleh kerana aku nak guna sijil yang aku buat macam dalam gambar tu aku guna pilih Use Current Document.

MULAKAN MAIL MERGE DI MICROSOFT WORD. Untuk membuat merge cells pada mirosoft excel ikuti langkah-langkah berikut. Kemudia tekan ok higligh seluruh ruang gred dan markah akan naik secara automatic.

Langkah Pertama Siapkan data anda di Ms Excel. Menggunakan Fitur Mail Merge 1 Masuklah ke tempat atau titik yang ingin disisipkan informasi kontak. Sehingga kita tidak perlu mengetiknya satu.

CARA MUDAH MEMBUAT MAIL MERGE MS WORD. Nah salah satu caranya adalah dengan menggunakan fasilitas Mail Merge yang disediakan oleh WPS Office. Selanjutnya klik OK pada dialog Mail Merge Recipients.

Pertama anda perlu sediakan nama murid dalam excel. Dah ada dua benda penting ni barulah boleh proceed dengan kaedah mail merge. Atur path folder ke folder dengan file yang ingin kamu gabungkan.

Font dan saiz tulisan kalau tak tukar tak mengapa tapi kena setting dalam Word nanti ya. Arahkan Excel ke Folder File Di jendela pop-up kamu ingin menentukan jalur ke folder yang menyimpan buku kerja Excel mu. Masukkan Kolom Nama dan Alamat melalui ribbon Maillings Write Insert Fields Insert Merge Field pada label pertama.

Kedua anda kena sediakan template sijil template kad ID Frog template surat dll. Ketiga buka template sijil kat Word. 2 Klik Insert Merge Field.

KLIK INSERT FUCTION dan pilih function VLOOKUP untuk mengira gred pelajar Highlight kan baris jumlah markah untuk diisi pada ruang Look_value. Mail Merge akan sangat membantu dalam membuat alamat surat dan sejenisnya. A nak Aek Simorot - Tahun 2015 bagi putri indonesia adalah Konten Miss Indonesia yang ke 11 dengan Tema Beauty In Diversity.

Penggunaan daftar undangan di mail merge mempermudah dan mempercepat kita dalam memperbaharui surat tanpa harus membaca suratnya satu persatu. Pilihan ini berada pada segmen Write Insert Fields di tab Mailings. Menentukan Recipients Menyesuaikan Format dan Menggabungkannya ke dalam Dokumen Baru Buka ribbon Maillings Start Mail Merge Select Recipients Use Existing List.

Klik Mailing dan ikuti langkah-langkah membuat daftar undangan. MAILINGS START MAIL MERGE Klik STEP-BY-STEP MAIL MERGE WIZARD. Kita nak buat sijil kan so pilih format letter kat situ.

Highlight sample gred untuk diisi di ruang table array isikan maklumat yang selebihnya seperti dalam rajah. Berakhir jugalah Cara Membuat Mail Merge di MS Office Word 2007 dan MS Excel 2007. Siapkan Folder dengan nama MM_Nama b.

Terdapat 6 langkah ke semua. Pastikan kamu telah menempatkan semua file Excel mu di folder yang sama lalu pilih New Query From File From Folder pada pita Excel. Pegi balik dekat fail Microsoft Word yang ada template sijil itu tadi.

Blok cells yang akan dibuat merge cells Selanjutnya pilh merge center merge across atau merge celluntuk membuat merge cells. Pada select recipients aktifkan pilihan Use an existing list lalu pilihlah Browse dan pilih data excel yang telah kamu buat. Cara Membuat Mail Merge di Ms Word Step-by-step Agustus 05 2012 Mail merge mempermudah kita dalam pembuatan surat dengan jumlah penerima atau tujuan yang banyak.

Memulakan Proses Mail Merge Pada bahagian tab Word 2007 klik kemudian klik icon dan pilih pilihan. Maka baris akan secara otomatis hilang. Atur dokumen yang di MsWord buat baca data dari file Excel tsb lewat mail merge.

Kepala dokumen dan klik tempat tersebut untuk menempatkan kursor. Maillings Start Mail Merge Step-by-step Mail Merge Wizard Seterusnya perhatikan pada bahagian kanan dokumen akan muncul satu untuk kita lakukan proses ini. Word untuk mengetikkan master surat undangan 1 halaman c.

Tekan Next untuk step yang seterusnya. Buka workbook Excel yang telah anda buat. Nah untuk memunculkan data klik Insert Merge Field lalu Preview Results untuk melihat hasil mail merge di excel.


Cara Membuat Mail Merge Di Word Dan Excel


Cara Membuat Mail Merge Di Word Dengan Mudah Dan Cepat


Mailing Cara Membuat Mail Merge Di Excel Ke Word 2007 2010 2013 2016 2019 Anak It


Cara Membuat Mail Merge Di Microsoft Word Dan Excel

Comments

Popular posts from this blog

Haid Lebih 15 Hari Bolehkah Puasa

Cara Nak Hilangkan Hitam Di Celah Peha

Lagu Kalau Ada Sumur Diladang Boleh Kita Menumpang Mandi